Abstract
Heel pain is a frequent complaint in children due to intensive school and leisure-time
sports. Heel pain accompanied by inflammatory signs has to be considered as osteomyelitis
until the opposite is proven.
From 1980 to 1989, twenty children were treated for acute or subacute osteomyelitis
of the calcaneus (OMC) at the Department of Pediatric Surgery of the Children's Hospital
of Lucerne.
The schema of investigation comprising laboratory work-up, x-rays, scintiscanning
and aspiration of the focus makes quick and accurate diagnosis possible. Exogenous
osteitis of the newborn and calcaneal apophysitis in children must be differentiated;
this is a prime consideration.
Treatment includes surgical interventions (curettage, drainage) and long-term antibiotics.
The course of the disease can be shortened, complications become avoidable and the
rate of recurrence is diminished.
Zusammenfassung
Von 1980 bis 1989 wurden an der Kinderchirurgischen Klinik des Kinderspitals Luzern
20 Kinder mit einer akuten oder subakuten hämatogenen Osteomyelitis calcanei (OMC)
behandelt.
Das Abklärungskonzept mit den laborchemischen Parametern, der konventionellen Radiographie,
der Szintigraphie und einer Herdpunktion ermöglicht eine schnelle und sichere Diagnose.
Differentialdiagnostisch stehen die Neugeborenen-Osteitis und die Apophysitis calcanei
im Vordergrund.
Das therapeutische Konzept umfaßt die chirurgische Intervention mit Knochenfenestration
und Curettage, die Spüldrainage und die primäre und sekundäre Antibiose.
Damit besteht gegenüber konservativen Maßnahmen Gewähr, den Krankheitsverlauf abzukürzen,
die Komplikationen zu vermeiden und die Rezidivquote zu senken.
Key words
Heel pain - Calcaneal osteomyelitis - Surgical interventionn
Schlüsselwörter
Fersenschmerzen - Osteomyelitis calcanei - Operative Therapie - Spüldrainagen